Op vierenzestig velden schaakt de Moeder Gods:

is zij de witte dan wel de zwarte helft van twee?
Zij speelt de toren van Laurentius vol trots
de damevleugel op - en vanuit de mêlee

der kruisen in Vytautas' dreven voorwaarts trekt
een geestelijke raadsman richting roggeveld
waar een gesneden beeld tot leven wordt herwekt
en op vermetel paard ter slag naar Grunwald snelt.

Gesloten stelling, zelfs aan de bedrukte kant,
wordt nu door Gediminas' toren overmand,
tot in het bosch dat zich vanaf Druskininkai

naar Idink uitstrekt met een weldoorvoelde draai
beslissend verschoven uit Arnt zijn meesterhand:
zo wordt wat west is oost, zo wordt wat kind is kraai.

P.B. Kempe,  januari 2013

Een dubbelbeeld van de Moeder Gods met het Jezuskind, oftewel Marianum, hangt nu gescheiden aan weerskanten van de Nederlands-Duitse grens te Anholt en Silvolde. Het zou omstreeks 1475 door Arnt, ook de Meester van Varsseveld genaamd, zijn vervaardigd. Volgens de overlevering is het beeld in de Tachtigjarige Oorlog verwijderd van de oorspronkelijke plaats in de Varssevelder Laurentiuskerk: de ene helft, huilend aangetroffen in een roggeveld, werd met bedroefd gezicht (vandaar de latere uitdrukking "bedrukte Moeder Gods") in de Antoniuskapel op Sinderen herplaatst, nabij het Idinkbosch en later overgebracht naar de Mauritiuskerk te Silvolde.

Vytautas en Gediminas - naar laatsgenoemde is een toren in de hoofdstad Vilnius gedoopt  - waren historische vorsten van het Litouws-Pools Groothertogdom, dat in 1410 bij Grunwald te midden der Mazoerische Meren de legermacht van de Duitse Orde der Kruisridders verpletterend versloeg.

De memoriaalkruisenheuvel nabij Siauliai, midden in het huidige Litouwen, is een vermaard pelgrimsoord. In het door water en bos omgeven Druskininkai, kuuroord in het zuidoosten des lands, groeide Mikalojus Konstantinas Ciurlinis op (1875 - 1911), de vermaarde Litouwse componist, musicus en beeldend kunstenaar.

 

We hebben 23 gasten en geen leden online